Erityisopettajan blogi
Tervetuloa Blogiini. Alla blogini lähtökohdat ja juuret.
https://www.erkkaope.fi/452873670
Kiitokset kaikille kansainvälisille kouluttajilleni. Alla kiitokset heille.
https://www.erkkaope.fi/452874332
Tervetuloa myös vanhemmuuden tuen kotisivuilleni!
Kun tarvitset tukea vanhemmuudessa, lasten haasteiden kanssa, vaikean elämäntilanteen takia tms. pyydä kahdenkeskistä keskustelua Zoomissa. Ensimmäinen tapaaminen maksuton.
https://www.vanhemmuudentuki.fi
Erityinen tuki Tmi:
Tarjoan myös konsultaatiota, koulutusta ja työnohjausta etänä alan ammattilaisille.
Olen varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Tarjoan tukea etänä mm. perheille haastavissa kasvatustilanteissa, erityislasten kysymysten pohdintaan, vanhempana jaksamiseen sekä konsultaatiota ja koulutusta varhaiskasvatukseen että kouluun.
Etätapaamisissa on mahdollista saada tukea myös lasten ja vanhempien vuorovaikutuksen haasteisiin. Olen myös auttanut perheen erotilanteissa, mm. miten auttaa lasta sopeutumaan tilanteeseen.
Olen toiminut tukihenkilönä perheen haastavissa elämäntilanteissa esim. lapsen sairastuttua. Olen toiminut myös vanhempien tukihenkilönä mm. varhaiskasvatuksen sekä koulun neuvotteluissa.
Tarjoan myös työnohjauksellista apua varhaiskasvatuksen ammattilaisille, opettajille ja muille ammattiryhmille. Kysy apua, jos koet että yhteistyö vanhempien kanssa on solmussa. Voit kysyä myös koulutusmahdollisuuksista tai konsultaatiota työyhteisöllesi.
Tällä hetkellä kysytään paljon PACE mallin käytöstä vanhempien tapaamisissa. Mallin käytöstä voit pyytää konsultaatiota tai koulutusta. PACE-mallia käytetään haastavissa vuorovaikutustilanteissa sekä vanhempien, lasten että nuorten kanssa.
Olen myös LP kouluttaja (Lapset puheeksi menetelmä) ja voin olla kouluttamassa myös tähän menetelmään esim. työparina ja /tai tarjota konsultaatiota menetelmän käyttöön.
Olen konsultoinut varhaiskasvatusta, perusopetusta, lastensuojelua lasten ja perheiden erilaisissa hyvinvoinnin, kasvun ja oppimisen haasteissa etätyöskentelyn kautta.
Alla on konsultaation hinnat. Ensimmäinen Zoom tapaaminen on maksuton.
Etätapaamisen hinta on 50 €/45min. Ryhmäkonsultaatiot ja ryhmätapaamiset hinnoitetaan aina sopimuksen mukaisesti. Kysy myös koulutusta. Konsultaation tuntihinta tarkistetaan vuosittain. Ota yhteyttä sähköpostin joko vuorovaikutus@erkkaope.fi tai marjut.stubbe@gmail.com osoitteen kautta.
Esittelyä ja työkokemustani:
Olen konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja takana on ammatillista kokemusta 38 vuoden ajalta. Vahva osaamiseni on 12 vuoden työkokemus yliopistollisen sairaalan HUSin pikkulapsipsykiatriassa. Työkokemukseni lisäksi olen kouluttautunut erilaisiin yksilö- ja ryhmätyöskentelyn menetelmiin. Työssäni lasten psykiatrialla olen kohdannut erittäin vaikeasti psyykkisesti oireilevia lapsia ja heidän vanhempiaan.
Psykiatriseen tutkimusotteeseen kuului jalkautuminen lapsen kehitysympäristöihin kuten päiväkoteihin. On erittäin tärkeää tutkia lapsen kasvuympäristöä, saada tietoa lapsen toiminnasta ja kokemuksesta hänelle luonnollisissa ympäristöissä. On tärkeää myös tukea heitä, jotka päivittäin työskentelevät lasten ja perheiden parissa.
Olen myös toiminut varhaisen vuorovaikutuksen kouluttajana ja tehnyt kotiin vietävää vanhemmuden tukea ja vuorovaikutuksen arviointia. Olen myös vetänyt erilaisia vanhempien vertaisryhmiä sekä erilaisia lasten terapeuttisia ryhmiä omien ryhmäterapiaopintojeni pohjalta.
Minulla on Care-index (vanhempi-lapsi suhteen arviointimenetelmä) sekä WMCI (Working Model of Child Interview) koulutukset. WMCI on vanhemman mielikuva haastattelu, jossa tarkoituksena on auttaa ymmärtämään niitä vanhempien mielikuvia, jotka ohjaavat heidän vuorovaikutuskäyttäytymistään lapsensa kanssa. Myös vuorovaikutuksen arvioinnissa käytetty MIM- havainnointityökalu (Marschack Interaction Method) on tuttu minulle.
Eräs erityisryhmä, jonka parissa olen myös työskennellyt sekä ammatillisesti että myös siviilihenkilönä ovat keskoslapset. Kiintymyksen vahvistaminen on tärkeää ennen aikaisesti syntyneiden lasten ja vanhempien välillä.
Keskoslapsilla ei ole fyysistä suojaa eli ei mitään keinoa suojautua niiltä kivuliailta kokemuksilta, joita pienten keskosten tehohoito tarkoittaa. Myöhemmissä kehitysvaiheissa tämä saattaa näkyä myös lasten vuorovaikutussuhteissa. Esim. keskosvauvojen kykyä fokusoida tarkkaavaisuuttaan jo ihan alkuvaiheessa voidaan erilaisin menetelmin vahvistaa. Tässä meidän perheemme keskostarina, joka julkaistiin maailman keskospäivänä syksyllä 2021. https://www.erkkaope.fi/451209305
Toinen ryhmä, jonka parissa olen työskennellyt lasten psykiatrialla ovat adoptio- ja sijoitetut lapset perheineen. Tällöin tutkittiiin kiintymyssuhteen laatua ja tulosten pohjalta suunniteltiin erilaisia kiintymystä vahvistavia hoitojaksoja.
Olen myös ohjannut Mielenterveysseurassa vaikeasti haavoittuneiden lasten ryhmiä, joissa jompi kumpi lapsen vanhemmista oli tehnyt itsemurhan. Lasten syöpäosastolta olen saanut ymmärryksen miten lapsi ja perhe selviää toivottomissakin tilanteissa ja miten kohdata lapsen vakava sairaus ja jopa kuolema. Mitä tarkoittaa, kun ei ole sanoja lohduttaa. On vain mahdollisuus olla lähellä, koskettaa ja olla läsnä.
Päihdepuolen kokemukseni olen saanut Järvenpään sosiaalisairaalasta, perheosastolta. Päihdevanhempien lasten kokemukset ja elämä on tuttua siltä ajalta. "Lasinen lapsuus" on liian monen lapsen elämää.
Viimeiset 19 vuotta olen toiminut kunnan varhaiskasvatuksen parissa ja siinä yhteydessä monialaisessa perhetyöryhmässä, jossa eri ammattilaisten kanssa työparina teimme kotikäyntejä. Yhteisen "kielen" ja tilannekuvan löytäminen eri ammattilaisten kanssa on auttanut myös itseä ymmärtämään perheen kokonaistilannetta paremmin. Olen ollut myös kunnan Lapset puheeksi -kouluttajana.
Olen kiinnostunut työskentelemään vanhemman ja lapsen suhteessa vuorovaikutusleikin (Theraplay-metodi) keinoin sekä DDP (Dyadic Developmental Psychotherapy) työskentelyn kautta. Etänä on mahdollisuus myös tukea lapsen ja vanhemman herkkää vuorovaikutusta.
BOF (Barnorienterad familjeterapi) terapiatekniikkaa olen soveltanut varhaiskasvatuksessa lasten ryhmätyöskentelyssä. Siitä voit lukea enemmän otsikon Terapeuttinen leikki alla. https://www.erkkaope.fi/445772700
Blogiini Kiintymyskasvatus alle mahtuu hyvin monenlaista vuosien varrelta kerättyä työkokemusta mutta myös kokemusta vanhempana olemisesta. Tietoa on sekä vanhemmille että varhaiskasvatuksen ammattilaisille, myös ala-asteikäisten lasten opettajille ja muille ammattiryhmille.
Yläpalkista sanan LISÄÄ kohdalta löydät enemmän kirjoituksia!
* Viimeisimmät päivitykseni;
1. UHMAIKÄ. Vanhempien ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten pyynnöstä blogissani: Miten rajata pienen lapsen käytöstä
https://www.erkkaope.fi/453469681
2. PACE esimerkki. Miten opettaja voi työskennellä vanhemman kanssa haastavassa vuorovaikutustilanteessa soveltaen PACE asennetta. Lisänä kaksi muuta PACE esimerkkiä.
https://www.erkkaope.fi/452020682
3. DDP luokka; Kiintymyskeskeinen opetus Kanadassa - miten psyykkisesti tuen tarpeisten oppilaiden opetus on järjestetty. Alaotsikkoissa esimerkkitapaus sekä UUTENA kysymyksiä, joiden avulla voi pohtia OMAA KIINTYMYSUHDETTASI.
https://www.erkkaope.fi/451459345
4. Ennustettavuus: Hoivasignaalit ja vanhemmuuden ennustettavuus. Turun Yliopiston seminaarin Raskausaika ja varhainen vanhemmuus lapsen kehityksen perustana 4.11.2021. Referointi luennosta.
https://www.erkkaope.fi/451124547
5. Kiinnipito. Mitä tulee huomioida, kun lasta joudutaan rajoittamaan fyysisesti
https://www.erkkaope.fi/450586673
6. Aivojen toiminta; Miten vuorovaikutuksella vaikutetaan aivojen toimintaan. Alaotsikko: Välittäjäaineiden vaikutuksesta.
https://www.erkkaope.fi/450099111
7. Vuorovaikutusleikki: Menetelmä mutta myös tapa ajatella suhteessa oloa. Alaotsikot; Leikkikerta ehdotus ja tapauskertomus
https://www.erkkaope.fi/449074886
8. Tuettu leikki; erityisopettajan tukema terapeuttinen ryhmäleikki - tapauskertomus
https://www.erkkaope.fi/448803483
9. Keskoslapsi; Miten varhaiskasvatus ja opetus voi huomioida keskoslasten varhaisia kokemuksia
https://www.erkkaope.fi/448597115
10. Terapeuttinen leikki- uusi insertti - terapeuttinen hiekkaleikki, kehitetty BOF (Barnorienterad familjeterapi) terapiasta
https://www.erkkaope.fi/445772700
11. Perjantai dokkari. Tyttö joka lopetti puhumisen. On koskettava tarina. Kirjoitin omaan blogiini aikoinaan otsikon Puhumaton lapsi alle miten itse olen toiminut erityisopettajana pienten puhumattomien lasten kanssa. Arjen ihmiset voivat kyllä jonkin verran auttaa ja helpottaa lapsen oloa ja jopa onnistua murtamaan lapsen puhumattomuuden muuria.
https://www.youtube.com/watch?v=g8pHb963UAM
Semita
Thank you so much dear Marjut, getting your help and having conversations with you has helped me to see things in a confident way. I hope to keep in touch with you continuously 💕🌸
Marjut Stubbe
Oh...thank you for your kind words!!
Kati K
Hyvä Erkkaope.Kiitos tästä monipuolisesta ja varmasti monia perheitä koskettavasta nykypäivän ongelmasta.Elämä koostuu vaativasta arjesta,joka heijastuu siten lapsen kehityskulkuun,jatkuva kiire yms.
erkkaope
Kiitos palautteesta. Kaikkien meidän olisi kannettava vastuu lasten ja nuorten selviämisestä tässä toisille enemmän ja toisille vähemmän haasteellisessa ajassa.
Tiina
Kiitos! Olen tuosta anteeksipyyntörituaalista kokenut samoin, siis sen että se lisää häpeää.
erkkaope
Näinhän se on. Tapa istuu kasvatuskulttuurissamme syvällä.
Nuoriso 2019
Muuten ihan ok juttu, mutta olet täysin väärässä ilmastonmuutoksesta, täysin luonnollinen tapahtuma, johon ihmiset ei vaikuta lähes ollenkaan. Ihmisten tuottama CO2 on mitätön luontoon verrattuna...
Leila
Kiitos hyvistä kirjoituksista, jotka herättelevät lukijaa tarkastelemaan omia toimintatapojaan lasten kasvatuksessa! Konkreettiset esimerkit selkeitä.
erkkaope
Kiitos paljon palautteesta. Sitä on aina tärkeää kuulla. Vielä tämän blogin pito tässä selkeytyy
Olli Ikonen
Ylen 20.30 uutisille sen sijaan kiitos hyvästä kuvaraportista nuorten mielenosoituksista ympäri maailman, myös Suomesta.
Annele
Todella hyvin avattu. Loistavaa, että kirjoitat, koska kirjoitat niin hyvin.